صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

رفتار گاز ها

پاسخ تایید شده
6 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | رفتار گاز ها
bookmark_border دهم تجربی دهم ریاضی
book شیمی (1)
bookmarks فصل 2 : ردِّ پای گازها در زندگی
6 ماه قبل
0

رفتار گاز ها

پخش شدن بوی نان تازه، گلاب و دود اسپند در فضای خانه، نشان می دهد كه مولكول های یک مادۀ گازی در هوا منتشر شده و به یاخته های بویایی ما رسیده است. ماده به حالت گاز شكل و حجم معینی ندارد، بلكه به شكل ظرف محتوی آن درمی آید و همۀ فضای ظرف را اشغال می كند. از این رو، حجم یك نمونه گاز با حجم ظرف محتوی آن برابر است.

گاز برخلاف جامد و مایع تراكم پذیر است. به طوری كه اگر به یک نمونه گاز درون سرنگ یا سیلندری با پیستون روان، فشار وارد كنیم، گاز فشرده تر و حجم آن كمتر می شود.

برای توصیف یک نمونه گاز افزون بر مقدار، باید دما و فشار آن نیز مشخص باشد؛ برای مثال 2/0 مول گاز اکسیژن در دما و فشار اتاق مثالی از یک نمونه گاز است.

حجم یك نمونه گاز به مقدار، دما و فشار آن وابسته است. بنابراین، با تغییر هر یک از این كمیت ها، حجم گاز تغییر می كند. برای یافتن رابطه بین حجم و مقدار یک نمونه گاز باید دما و فشار ثابت باشد. براساس قرارداد، شیمی دان ها دمای صفر درجۀ سلسیوس و فشار یک اتمسفر را به عنوان شرایط استاندارد (STP) در نظر گرفته اند.

 

برخی ویژگی های چند نمونه گاز در شرایط STP

مطابق داده های جدول در این شرایط با افزایش شمار مول های هر گاز، حجم آن افزایش می یابد. از این رو حجم یک نمونه گاز با شمار مول های آن رابطه ای مستقیم دارد. طبق این رابطه حجم یك مول گاز در STP برابر با 22/4 لیتر است؛ به دیگر سخن، حجم مولی گازها در STP برابر با 22/4 لیتر است.

در دما و فشار یكسان، حجم یک مول از گازهای گوناگون با هم برابر است. این بیان نخستین بار در سال 1811  توسط آووگادرو ارائه و بعدها به قانون آووگادرو مشهور شد.


سایر مباحث این فصل